Filosofie van de krachten

Vorige keer schreef ik over het gesprek met filosoof Angela Roothaan over het boek Bantoe-filosofie van Placide Frans Tempels (https://www.burofludo.nl/omgaanmetdewereld/bantoe-filosofie/). Ik had toen beloofd de volgende keer meer op de inhoud in te gaan. Daar gaat het nu over.

Volgens Tempels is de Westerse filosofie vooral gericht op het onveranderlijke: dat wat altijd blijft wordt hier gezien als het wezen der dingen. De Afrikaanse Bantoevolkeren zien juist de veranderlijke krachten als het wezen van alles. Het Westerse denken zou je dus statisch kunnen noemen, terwijl het Afrikaanse eerder dynamisch is.

Die krachten zijn levenskrachten en het gaat erom die te laten vloeien. Dat is levensbevorderend. Wanneer je krachten tegenhoudt, ga je tegen het leven in. Dus als iemand ziek is, nemen zijn krachten af. Maar ook als je gemeen tegen iemand bent, ga je tegen de levenskrachten in. Je moet juist proberen om bij jezelf, maar ook bij anderen, bij andere dieren en zelfs bij planten de krachten zoveel mogelijk te laten stromen.

Ooit bezocht ik samen met mijn broer verschillende West-Afrikaanse landen. We verbaasden ons er over dat mensen daar niet alleen aan ons vroegen hoe het met ons ging, maar ook hoe het met onze moeder ging, onze vader, onze familie, ga zo maar door. Dat duurde soms best lang. Volgens Roothaan komt dat voort uit die krachtenfilosofie. Ze probeerden daarmee zoveel mogelijk alle krachten die een rol spelen in ons leven goed te stemmen.

‘Want tegenover de natuurkrachten is er maar één veilige houding mogelijk,’ schrijft Tempels. ‘Het ordelijk, eerbiedig, omzichtig gebruik der natuurkrachten. Elk ‘tegennatuurlijk’ gebruik van de natuurkrachten, elke ontologische schennis moet worden goed gemaakt; de orde moet hersteld, het besmette leven gereinigd en geheiligd worden. […] Levensherstel, sanctie in dezen zin opgevat, ontologische zuivering zijn Bantoe-begrippen; straf, boete, vergelding zijn veeleer Europeesche begrippen.’

Deze krachtenleer is niet alleen een metafysisch principe, maar speelt in alle facetten van het leven een rol, dus ook in de rechtspraak en in wat je natuurwetenschap zou kunnen noemen. Dat is volgens Roothaan wat mensen zo fascineert aan de Afrikaanse filosofie. Roothaan: ‘Neem de Newtoniaanse mechanica, die gaat uit van statische objecten. Maar dan moet je nog wel verklaren hoe het universum in beweging komt, bijvoorbeeld door de zwaartekracht. Misschien is het wel makkelijker om juist vanuit die krachten te beginnen en het leven te zien als een tijdelijke samenballing van krachten in een identiteit.’ 

Het boek Bantoe-filosofie van Placide Frans Tempels is online te lezen: http://www.aequatoria.be/tempels/FTDeSikkel.htm

Frank Meester is buitengewoon afdelingshoofd van BURO FLUDO.
Hij bedenkt manieren om met behulp van de filosofie
het leven iets minder ellendig te maken.

Elke week versgetypte levenstips ontvangen?
Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief



Wil je meer BURO FLUDO?
Misschien is een cursus dan iets voor jou!

Nieuw: De BURO FLUDO kadobon!

Wist je dat je nu ook een proefles kunt doen? Je kunt je aanmelden op de cursussenpagina

Opvoedboeken

Samen met Stine Jensen schreef ik twee opvoedboeken. Één voor ouders: De opvoeders. wat de filosofie de schipperende ouder kan leren en één voor kinderen: Hoe voed ik mijn ouders op? Een boek vol tips waarmee kinderen hun onopgevoede ouders een beetje kunnen helpen. Je vindt de boeken op de leuke dingen-pagina.

Vraag het Frank

Heb je een filosofische vraag? Dan kun je die aan mij stellen. Stuur me een berichtje via de contactpagina. Wie weet behandel ik je vraag in een van mijn vlogs.