Je leven voor een hoger doel

Donderdag was ik in gesprek met de Nederlands Algerijnse filosoof Karim Benammar over het leven en werk van Albert Camus en we kwamen ook te spreken over de oorlog in Oekraïne. Camus wordt vaak tot de existentialisten gerekend. Maar eigenlijk noemde hij zichzelf liever de filosoof van het absurde.

Toch was hij aanvankelijk wel goed bevriend met de ‘hogepriesters’ van het existentialisme: Simone de Beauvoir en Jean-Paul Sartre. Later kregen ze ruzie. Die ruzie ging over geweld. Mag je geweld gebruiken voor een hoger doel? Voor je land, voor een betere toekomst, voor het leven in het hiernamaals. ‘Nee’, zei Camus, ‘ja’ zeiden de existentialisten.

Toen Camus in 1957 de Nobelprijs voor de literatuur kreeg, waren er al een aantal jaren opstanden gaande in Algerije tegen de Franse bezetter. Camus was Frans, maar wel geboren in Algerije. Na zijn lezing bij de aanvaarding van de prijs werd Camus gevraagd hoe hij over deze opstanden dacht. Was hij voor de Fransen of voor de Algerijnen? Hij koos geen partij. Hij maakte zich vooral zorgen om zijn oude moeder die daar nog woonde.

Dat antwoord was tekenend voor hem en zijn opvatting over het gebruik van geweld. Het ging hem altijd om het individu en niet om een hoger doel. Maar goed, Algerije werd ondertussen wel door Frankrijk bezet en de Fransen leken beslist niet zonder slag of stoot te willen opgeven. Was geweld dan niet gerechtvaardigd? Sartre vond in ieder geval van wel.

Inmiddels zijn wij vooral Camusianen. Of laat ik voor mezelf spreken: ik denk niet dat ik bereid ben mijn leven te geven voor Nederland, of voor een ander hoger doel. Maar volgens mij sta ik daar niet alleen in. Kijk eens naar de Eerste Wereldoorlog, toen waren soldaten kanonnenvoer. Per dag sneuvelden er ongeveer 6000 soldaten. Bij de missie van Nederland in Uruzgan was elke soldaat die stierf nieuws en werd deze bij naam genoemd en geëerd. Elk individu telt.

En dat vind ik heel goed. Maar kunnen we het ons nog veroorloven? Zijn wij niet veel te decadent geworden? Wat als wij worden aangevallen door mensen die wel hun leven willen geven voor een hoger doel? Kijk naar Oekraïne waar nu mensen bereid zijn te sterven voor hun land. 

Bij The School of life is nu de tiendelige online-reeks Filosofie door filosofen gaande waarin filosofen uit deze tijd praten over hun favoriete filosoof. Elke keer is er een gesprek achteraf dat ik mag voeren. Dat is heel leuk. Zo heb ik tot nu toe Lammert Kamphuis mogen spreken over Seneca, Bas Haring over Bertrand Russell, Alicja Gescinska over Roger Scruton, Stine Jensen over Donna Haraway, en nu dus Karim Benammar over Albert Camus.

Frank Meester is buitengewoon afdelingshoofd van BURO FLUDO.
Hij bedenkt manieren om met behulp van de filosofie
het leven iets minder ellendig te maken.

Elke week versgetypte levenstips ontvangen?
Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief



Wil je meer BURO FLUDO?
Misschien is een cursus dan iets voor jou!

Nieuw: De BURO FLUDO kadobon!

Wist je dat je nu ook een proefles kunt doen? Je kunt je aanmelden op de cursussenpagina

Opvoedboeken

Samen met Stine Jensen schreef ik twee opvoedboeken. Één voor ouders: De opvoeders. wat de filosofie de schipperende ouder kan leren en één voor kinderen: Hoe voed ik mijn ouders op? Een boek vol tips waarmee kinderen hun onopgevoede ouders een beetje kunnen helpen. Je vindt de boeken op de leuke dingen-pagina.

Vraag het Frank

Heb je een filosofische vraag? Dan kun je die aan mij stellen. Stuur me een berichtje via de contactpagina. Wie weet behandel ik je vraag in een van mijn vlogs.