Speel je rol met verve

Onlangs vertelde een Portugese vriend dat hij op biodanza zit. Ik had er wel eens over gehoord, dat het vooral een beetje zweverig dansen is met veel elkaar aanraken. Hij vroeg of ik een keertje mee wilde gaan. En ik dacht: ‘waarom niet?’

Het was in een oud verenigingsgebouw in een dorpje buiten Lissabon. De groep bestond uit achttien mensen van uiteenlopende leeftijden. De les begon zittend in een kring, waarbij we elkaars hand vasthielden. De docent vertelde dat het bij biodanza niet zoveel uitmaakt wat je doet, alles is goed, zolang je maar lekker uit je comfortzone komt. Maar voordat we zouden gaan dansen en zingen, gingen we eerst praten over de vorige lessen. Als je klaar was met spreken kreeg je van degene naast je een flinke knuffel.

Daarna werden de stoelen aan de kant gezet, en gingen we in een kring staan, we moesten weer elkaars handen vasthouden. De man naast me, een lange knappe Braziliaan wreef liefdevol met zijn duim over de rug van mijn hand. De muziek ging aan, I can get no satisfaction, van de Rolling Stones. We gingen een beetje heen en weer wiegen en het was de bedoeling dat om de beurt iemand in het midden van de kring stapte om daar zo gek mogelijk te gaan dansen.

Toen ik aan de beurt was begon ik te springen, te draaien, met mijn armen te zwaaien, en mijn benen te zwiepen. Misschien was het omdat het juist zo over de top moest zijn, dat ik er geen moeite mee had om helemaal los te gaan. Ik kreeg dan ook veel waardering van de toeschouwers die flink begonnen te juichen toen ik klaar was.

De andere biodanzers deden sowieso erg hun best te laten zien dat ze iedereen ontzettend waardeerden en mij dus ook. Dat gaf me extra zelfvertrouwen om dat vertrouwen ook weer terug te geven. En hoewel ik ze in het begin een beetje irritant had gevonden, waarschijnlijk ook omdat het gewoon spannend was, vond ik ze nu juist allemaal heel lief. En het werkte. Ik danste wild mee, stond gearmd met een vrouw terwijl we luisterden naar de instructies van de docent en masseerde de rug van een man die zich lekker liet gaan door er flink bij te zuchten.

Achteraf praatte ik nog wat na met mijn vriend en een andere danser. Die vertelde me dat hij het zo knap vond dat ik meteen zo lekker los ging. Hijzelf had daar wel een paar lessen voor nodig gehad. Ook kwam de zuchtende man nog even ter sprake. Er werd met veel respect over hem gesproken. Hij deed namelijk al heel lang biodanza en was erg goed. Ik vroeg me af wat dat betekende om erg goed te zijn in biodanza. Alles was immers goed, toch? Kwam de zuchtende man dan heel goed uit zijn comfortzone? Tegelijkertijd leek hij juist erg op z’n gemak. Kon dat samen gaan?

En ik dacht na over mijn eigen rol. Ik speelde dat ik me heel vrij voelde. En doordat iedereen daar enthousiast op reageerde, kwam ik ook nog eens beter in mijn rol.

Was de zuchtende man misschien zo goed, omdat hij geen rol meer speelde? Ik keek nog eens naar hem. Hij stond afscheid te nemen van de docent. Ik herkende hem bijna niet. Hij had een bril op en een aktetas onder zijn arm. Een onopvallende man die net van zijn werk kwam.

Hij speelde ook een rol, dat kon niet anders, maar hij voelde zich waarschijnlijk heel erg thuis in die rol en speelde hem met veel gemak. Misschien geloofde hij vooral erg in zijn rol. Dat is wat mij die avond ook een beetje overkomen was. Naarmate ik beter in mijn rol kwam, ging ik er meer in geloven. Ik zette mijn vriendelijkste gezicht op als ik de dansers om de beurt diep in de ogen moest kijken, en ik begon ze ook echt vriendelijk te vinden. Dat is wat ik al dansend leerde: Je moet je rol serieus nemen. Of zoals Epictetus, een Griekse filosoof uit de eerste eeuw na Christus, het verwoordde:

Vergeet niet dat je een toneelspeler bent in een stuk waarvan de schrijver de plot heeft bepaald. Hij bepaalt hoe lang of kort de duur van je optreden is en als hij wil dat je een arme sloeber speelt heb je maar te zorgen dat je zo’n figuur met verve uitbeeldt. Wat de rol ook is, een mankepoot, magistraat of burgerman, het is jouw enige taak om daar een fraaie creatie van te maken, de setting bepaalt een ander.’

Frank Meester is buitengewoon afdelingshoofd van BURO FLUDO.
Hij bedenkt manieren om met behulp van de filosofie
het leven iets minder ellendig te maken.

Elke week versgetypte levenstips ontvangen?
Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief



Wil je meer BURO FLUDO?
Misschien is een cursus dan iets voor jou!

Nieuw: De BURO FLUDO kadobon!

Wist je dat je nu ook een proefles kunt doen? Je kunt je aanmelden op de cursussenpagina

Opvoedboeken

Samen met Stine Jensen schreef ik twee opvoedboeken. Één voor ouders: De opvoeders. wat de filosofie de schipperende ouder kan leren en één voor kinderen: Hoe voed ik mijn ouders op? Een boek vol tips waarmee kinderen hun onopgevoede ouders een beetje kunnen helpen. Je vindt de boeken op de leuke dingen-pagina.

Vraag het Frank

Heb je een filosofische vraag? Dan kun je die aan mij stellen. Stuur me een berichtje via de contactpagina. Wie weet behandel ik je vraag in een van mijn vlogs.