Waarom ze absoluut belangrijk zijn

Clichés hebben een slechte naam. Je kunt dan ook heel makkelijk iemand in een gesprek afmaken door te zeggen: ‘Ja, maar dat is een cliché’ (al is die uitspraak zelf natuurlijk inmiddels ook een cliché).

Ik sprak er ooit socioloog Anton Zijderveld over die het boek schreef Over clichés. De smeerolie van onze samenleving. Volgens Zijderveld kunnen we niet zonder clichés. Wat is een cliché?

Een cliché is een menselijke uiting waarvan de betekenis op de achtergrond is getreden en de functie voorop staat. Ooit was de uitspraak wel betekenisvol – doordat het een pittige uitspraak was –, maar sinds die massaal is overgenomen is de betekenis dus naar de achtergrond verdwenen.

Zijderveld: ‘Neem het woordje ‘absoluut’. Je hoort het erg veel. Ik betrapte mezelf er laatst ook op dat ik het in de mond nam. Als iemand iets beweert dan antwoord je met ‘absoluut’. De betekenis speelt nog nauwelijks een rol. Dat zou ook niet kunnen, want er is bijna niets absoluut. Eigenlijk is alleen God absoluut en het is maar de vraag of die bestaat. Met ‘absoluut’ geef je aan dat je aan de kant van de spreker staat en dat hij mag doorpraten. Dat is de functie.’

Volgens Zijderveld hoeven clichés niet alleen talig te zijn. Een spijkerbroek is ook een cliché. Dit kledingstuk symboliseerde in de jaren zestig de waarden van de tegencultuur. Een echt democratisch kledingstuk dat zich niets aantrok van de grenzen tussen klassen en seksen. Nu is het een van de meest betekenisloze kledingstukken denkbaar. De symbolische betekenis is verloren gegaan en het is vooral nog een signaal voor informeel.

Er schuilt ook wel een gevaar in het cliché. Zijderveld: ‘Ze kunnen gebruikt worden als een retorische truc. Ze zijn in staat emoties op te roepen en de reflectie te passeren. Door clichés te gebruiken kun je mensen meenemen op je woorden zonder dat ze over de inhoud nadenken. Ideologen en dictators maken er graag gebruik van. Joseph Goebbels was er een meester in. Dergelijke gevaarlijke clichés moet je proberen door te prikken. Dat is een van de belangrijkste taken van docenten.’ 

Dat neemt niet weg dat we in onze dagelijkse conversaties niet zonder clichés kunnen. Gesprekken met mensen die koste wat kost clichés willen vermijden, zijn vreselijk. Net als mensen die elke cliché willen doorprikken. Je moet niet vragen ‘wat bedoel je daar precies mee?’ Want je bedoelt er bijna niets mee. De meeste conversaties beginnen met het uitwisselen van enkele clichés – om het gesprek op gang te brengen – in de hoop uiteindelijk misschien wat dieper te komen.

Frank Meester is buitengewoon afdelingshoofd van BURO FLUDO.
Hij bedenkt manieren om met behulp van de filosofie
het leven iets minder ellendig te maken.

Elke week versgetypte levenstips ontvangen?
Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief



Wil je meer BURO FLUDO?
Misschien is een cursus dan iets voor jou!

Nieuw: De BURO FLUDO kadobon!

Wist je dat je nu ook een proefles kunt doen? Je kunt je aanmelden op de cursussenpagina

Opvoedboeken

Samen met Stine Jensen schreef ik twee opvoedboeken. Één voor ouders: De opvoeders. wat de filosofie de schipperende ouder kan leren en één voor kinderen: Hoe voed ik mijn ouders op? Een boek vol tips waarmee kinderen hun onopgevoede ouders een beetje kunnen helpen. Je vindt de boeken op de leuke dingen-pagina.

Vraag het Frank

Heb je een filosofische vraag? Dan kun je die aan mij stellen. Stuur me een berichtje via de contactpagina. Wie weet behandel ik je vraag in een van mijn vlogs.