Tegen een plantaan in Zuid-Frankrijk

Op 4 januari 1960 stapt Albert Camus bij een vriend in de auto. Ze zijn in het zuiden van Frankrijk en gaan op weg naar Parijs. Een paar uur later rijden ze tegen een plataan. Camus is op slag dood. In zijn zak zit een enkeltje Parijs. Hij was van plan met de trein te gaan, maar zijn vriend wist hem over te halen om mee te gaan met de auto. Camus had wel eens gezegd dat niets zo absurd is als omkomen bij een auto-ongeluk. Hij had ongelijk, er bleek nog iets absurders te bestaan: omkomen bij een auto-ongeluk met een geldig treinkaartje op zak.

Zijn dood lijkt zo wel een perfecte demonstratie van zijn eigen filosofie. Het leven is absurd, beweert Camus, omdat we nooit de zin ervan zullen achterhalen. Het universum is redeloos en beantwoordt onze levensvragen slechts met een eeuwig zwijgen.

Camus beschrijft het absurde universum niet alleen in filosofische werken, maar ook in romans en toneelstukken. Wanneer hij in 1942 debuteert met de roman De vreemdeling is hij direct een bekend schrijver. Het hoofdpersonage schiet op een Algerijns strand – Camus groeide zelf op in een arm gezin in Algerije – iemand dood. Waarom precies is niet duidelijk. Waarschijnlijk door de toevallige flikkering van de zon in zijn ogen.. 

Kan het absurder? In datzelfde jaar verschijnt zijn filosofische werk De mythe van Sisyfus. In de klassieke mythe moet Sisyfus elke dag een steen de berg op rollen die er ’s avonds weer afrolt en zo eindeloos door. Dat lijkt het ergste wat er is, maar in wezen verschilt ons leven niet zoveel van dat van Sisyfus.

Wij zijn ook ons hele leven aan het ploeteren zonder dat precies duidelijk is waarom. Camus meent dat Sisyfus, net als wij, een gelukkig mens kan worden. Hij kan inzien dat zijn leven absurd en zinloos is en toch voldoening halen uit het feit dat hij zo sterk is dat hij die zware steen de berg op heeft gekregen. Hij moet zich vol overgave op dit absurde leven storten.

De meeste mensen zijn echter niet bereid het absurde onder ogen te zien. Die verschuilen zich achter redelijke verhalen, zoals die van religies, waarin beweerd wordt dat het leven wel zin heeft en het universum redelijk in elkaar steekt. Juist uit dergelijke leugens komt veel lijden voort. Uit naam van religie en van het betere leven dat je hierna in de hemel krijgt, zijn hier op aarde de vreselijkste dingen gedaan.

De absurde held, zo beweerd Camus in De mens in opstand uit 1951, erkent dat het leven absurd is, maar komt toch in opstand tegen het absurde. Hij verzet zich door anderen te helpen, solidair te zijn met de zwakkeren, de gevolgen van natuurrampen te bestrijden, onrechtvaardige politieke systemen omver te gooien, ga zo maar door. In zijn roman De Pest is het hoofdpersonage zo’n absurde held. Hij is arts en wanneer in de Algerijnse stad Oran de pest uitbreekt, doet hij, met gevaar voor eigen leven, zijn uiterste best de ziekte te bestrijden.

Net als de absurde held stortte ook Camus zelf zich vol overgave in het leven. Soms door fysieke daadkracht, in de Tweede Wereldoorlog was hij actief in het verzet, maar vooral door het schrijven van romans, toneelstukken, journalistieke artikelen en filosofische werken.

Aan al die activiteiten kwam dus een plotseling en absurd einde bij die plataan langs de route nationale tussen Champingny-sur-Yonne en Villeneuve-la-Guyard. Bij nader inzien lijkt zijn dood misschien zelfs iets te goed bij zijn filosofie te passen. Het is bijna alsof er een bedoeling achter zit: de filosoof van het absurde sterft absurd. In zijn geval was het misschien wel veel absurder geweest als hij een doodnormale dood was gestorven; als hij tamelijk oud was geworden en na een kort ziektebed vredig in zijn slaap was overleden.

Frank Meester is buitengewoon afdelingshoofd van BURO FLUDO.
Hij bedenkt manieren om met behulp van de filosofie
het leven iets minder ellendig te maken.

Elke week versgetypte levenstips ontvangen?
Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief



Wil je meer BURO FLUDO?
Misschien is een cursus dan iets voor jou!

Nieuw: De BURO FLUDO kadobon!

Wist je dat je nu ook een proefles kunt doen? Je kunt je aanmelden op de cursussenpagina

Opvoedboeken

Samen met Stine Jensen schreef ik twee opvoedboeken. Één voor ouders: De opvoeders. wat de filosofie de schipperende ouder kan leren en één voor kinderen: Hoe voed ik mijn ouders op? Een boek vol tips waarmee kinderen hun onopgevoede ouders een beetje kunnen helpen. Je vindt de boeken op de leuke dingen-pagina.

Vraag het Frank

Heb je een filosofische vraag? Dan kun je die aan mij stellen. Stuur me een berichtje via de contactpagina. Wie weet behandel ik je vraag in een van mijn vlogs.