Het vergeten festival

Afgelopen week zag ik de muziekdocumentaire Summer of Soul. In de zomer van 1969 was er in de New Yorkse wijk Harlem, gelijktijdig met Woodstock een ander muziekfestival. Een festival dat we niet kennen, maar dat minstens zo legendarisch was: The Harlem Cultural Festival. Er speelden ongelooflijk veel onvoorstelbaar goede musici: Nina Simone, Sly and the family stone, Stevie Wonder, B.B. King, Mahalia Jackson, Gladys Knight en nog vele anderen.

Dit festival vond plaats in een roerige tijd. Er waren in de jaren ervoor vele voorvechters van gelijke rechten voor zwarte mensen vermoord: Martin Luther King, Malcolm X, John F. Kennedy, Robert Kennedy. Het was een tijd van protesten en opstanden. Veel zwarten hadden genoeg van hun stelselmatige achterstelling, het onevenredige geweld dat ze van de politie te verduren hadden en de armoede die er was binnen hun gemeenschap.

Op het Harlem Cultural Festival traden voornamelijk zwarte artiesten op en ook het publiek was overwegend zwart. En juist daardoor was het festival voor veel aanwezigen een keerpunt in hun leven. Dit hadden ze nog niet eerder meegemaakt. ‘Young, gifted and black’, zong Nina Simone. Het idee van black pride kreeg een boost.

Je zou verwachten dat de filmbeelden die van dit festival gemaakt werden alleen al door de stoet aan geweldige artiesten die er optraden een weg zouden vinden naar een groot publiek en in ieders geheugen gegrift zouden staan. Beelden van hoe Stevie Wonder tekeer gaat op zijn keyboard en zijn drumstel, van de waanzinnige show van Sly and the family stone en van de danspasjes van The Pips, de achtergrondzangers van Gladys Night. Toch konden de makers het filmmateriaal nergens kwijt.

Waarom niet? Omdat productiemaatschappijen een film over zwarte artiesten niet aandurfden. En mmdat alles om dat andere festival draaide: Woodstock. Dat zou uitgroeien, zeker ook door de film die ervan gemaakt was, tot het icoon van de vernieuwing in de muziek en ook nog eens van de protestgeneratie. The Harlem Cultural Festival zou in de vergetelheid raken.

Dat is extra tragisch als je bedenkt dat veel van de ellende waarvan in die tijd sprake was, nog steeds speelt. Al is het feit dat die oude beelden nu alsnog de weg naar de bioscoop hebben gevonden, misschien toch een teken dat er dit keer wel iets veranderd is. De Woodstockfilm verbleekt bij deze prachtige, ontroerende muziekdocumentaire, die over zoveel meer gaat dan muziek alleen.

Klik hier voor de link naar de trailer

Frank Meester is buitengewoon afdelingshoofd van BURO FLUDO.
Hij bedenkt manieren om met behulp van de filosofie
het leven iets minder ellendig te maken.

Elke week versgetypte levenstips ontvangen?
Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief



Wil je meer BURO FLUDO?
Misschien is een cursus dan iets voor jou!

Nieuw: De BURO FLUDO kadobon!

Wist je dat je nu ook een proefles kunt doen? Je kunt je aanmelden op de cursussenpagina

Opvoedboeken

Samen met Stine Jensen schreef ik twee opvoedboeken. Één voor ouders: De opvoeders. wat de filosofie de schipperende ouder kan leren en één voor kinderen: Hoe voed ik mijn ouders op? Een boek vol tips waarmee kinderen hun onopgevoede ouders een beetje kunnen helpen. Je vindt de boeken op de leuke dingen-pagina.

Vraag het Frank

Heb je een filosofische vraag? Dan kun je die aan mij stellen. Stuur me een berichtje via de contactpagina. Wie weet behandel ik je vraag in een van mijn vlogs.